Sjoukje & Sandra naar Uganda.reismee.nl

Nieuws van Sjoukje en Sandra! Krijgen wij met elkaar Rebecca naar school?

Lieve/beste mensen,

Na onze prachtige reis naar Uganda, hebben jullie al een tijdje niets meer van ons gehoord. Natuurlijk hebben wij verschillende presentaties gegeven in onze kerken en ook in Kampen hebben we een kleine presentatie mogen geven. Ze gaven daar een benefietconcert welke was georganiseerd door twee dames die binnenkort naar Wakisa gaan.

Ondanks dat jullie niet veel gehoord hebben, zijn wij op de achtergrond nog vaak met Wakisa bezig. Er is nog regelmatig contact met de directrice Vivian. Zij houdt ons op de hoogte door middel van nieuwsbrieven, maar we hebben ook nog persoonlijk contact met haar. Dat wij teruggaan naar Uganda, daar is geen twijfel over. Echter wanneer we gaan en voor hoe lang, dat is nog de vraag. We hopen wel snel weer te gaan.

Wel is er iets op ons pad gekomen. Misschien kennen jullie het verhaal van Rebecca nog, ze is nu 17 jaar oud. Een dappere, enthousiaste tiener die we goed hebben leren kennen toen we op een middag kaarten gingen maken. Zij mocht een kaart maken en versieren voor iemand die ze zelf had gekozen. Op haar kaart schreef veel excuses richting haar vader en moeder. Haar ouders waren gescheiden en ze werd al jarenlang verkracht door haar vader. Toen ze op een gegeven moment zwanger was en het lef had getoond om haar moeder duidelijk te maken dat haar vader haar vaak had verkracht, keerde ook haar moeder de rug naar Rebecca toe. Ze had het haar moeder verteld, omdat ze bang was dat haar lot ook voor haar jongere zusjes gold. Dat eigenlijk haar ouders excuses aan haar zouden moeten aanbieden, drong nog niet tot haar door. Wat was het mooi en goed om hier samen veel over te praten en vooral naar haar te luisteren. En wat hebben wij veel van haar geleerd dat ze zo flexibel en strijdvaardig was en nog steeds is.

We hebben haar ook echt aangespoord dat, mocht de kans zich voordoen, ze een vak moet gaan leren. En dat is precies wat Rebecca heel graag wil. We hebben haar verhaal toen ook bij Vivian neergelegd en later nog gevraagd hoe het nu met Rebecca gaat. Haar kindje is 6 maanden oud en het gaat goed. Ze woont nu bij haar moeder, ze hebben elkaar in positiviteit weer gevonden. Er zijn excuses gemaakt en er is vergeven.  Dat is al een zegen.

Nu onze vraag: Kunnen wij met elkaar Rebecca voor 2 jaar naar school krijgen? Ze wil graag een vakopleiding gaan doen. Kleding maken om daar in de toekomst mee in haar onderhoud te kunnen voorzien. Ze heeft al wat basiskennis opgedaan bij Wakisa.

De opleiding zal via Wakisa lopen en is dus in vertrouwde handen. Het geld gaat niet rechtstreeks naar Rebecca of haar familie maar naar school. Wakisa heeft meerdere meisjes aan een opleiding kunnen helpen. Zij volgen deze meisjes ook continue. Ook is er uiterst zorgvuldig gekeken of ze het zelf zouden kunnen betalen. Rebecca heeft echt onze steun nodig, anders kan ze niet naar school.

Wat zijn de schoolkosten?

De totale schoolkosten per termijn zijn: 560000 UG shilling, dat is ongeveer 127 euro. Er zijn 3 termijnen per jaar. De totale schoolkosten voor Rebecca komen voor 2 jaar op 762 euro.

De school start in september en wanneer we het samen voor elkaar kunnen krijgen, geven we Rebecca en haar kindje een toekomst.

Het geld mag gestort worden op dezelfde rekening die we voor Wakisa gebruiken. Mocht je willen storten voor Rebecca dan graag haar naam even in de omschrijving noteren. Wil je een donatie voor Wakisa doen, dan graag Wakisa in de omschrijving noteren. Ook Wakisa blijft uiteraard heel belangrijk. Ze  herbergen momenteel 31 zwanger tienermeisjes.

Banknummer: NL 55 INGB  0705 3220 17 t.n.v. Mevr. S.G. Groen en Mevr. S.W. Postma

Alvast ontzettend bedankt. En mocht je eerst nog vragen hebben dan horen we het graag.

Hartelijke groeten van Sjoukje en Sandra

Na overleg met de betrokkenen mochten we Rebecca’s naam en enkele foto's gebruiken. Zie ook de foto's!

Marja

Dat moet lukken! Misschien blijft er zelfs nog iets over om een eigen naaimachine aan te schaffen?

P.Smedinga.

Hoplijk lukt het met het naar school gan van Rebecca en krijgen jullie het geld bijelkaar
Maak wel weer iets over.

Janny Wielenga

Wat leuk weer wat te horen van Wakisa. Ik hoop dat het gaat lukken, ik doe in ieder geval mee!

Sandra Groen

Wat een mooie enthousiaste reacties! Daar worden we blij van.

Doingoood