Sjoukje & Sandra naar Uganda.reismee.nl

Update Wakisa en Rebecca

Hallo allemaal,

Hier een update over Wakisa en Rebecca.

Wakisa heeft een zware tijd achter de rug. Op last van de overheid moest er een bepaald certificaat worden overhandigd waarvan ze niet op de hoogte waren (konden zijn) en dus ook niet hadden. Wakisa werd binnen 2 dagen gesloten en alle 30 meisjes en medewerkers stonden op straat. De leiding heeft ze zo goed als mogelijk begeleid maar iedereen kan zich de ontzetting, angst, verdriet voorstellen. Zo'n vakkundig opgezet project, liefdevol en nodig. Het politieke verhaal erachter ga ik nu niet helemaal beschrijven maar wie de politiek daar een beetje volgt kan zich zaken voorstellen. Alle projecten in Uganda waar de president geen zeggenschap in had hebben met deze "vage" regels te maken gekregen. In de tussentijd heeft de leiding niet nagelaten om de meisjes (die in de buurt wonen) zo goed als mogelijk te begeleiden. Zo konden ze overdag toch nog wat lessen volgen en zijn er speciale boekjes gedrukt (gesponsord) met voor de meisjes belangrijke en leerzame informatie. Maar sinds begin januari draait alles weer op volle toeren en gaat er ook uitgebreid worden. Niet omdat ze zo graag groter willen worden, van 30 meisjes naar 50 meisjes, maar omdat de nood nog steeds hoog is.

En dan onze student en jonge moeder Rebecca. Zie bij de foto's hoe het met haar gaat. Ze is super goed bezig en zo dankbaar dat ze dankzij jullie de komende 2 jaar een studie mag doen. Ze meldt zich regelmatig bij directrice Vivian van Wakisa. De schoolkosten en ook het benodigde materiaal worden dan ook vanuit daar rechtstreeks aan school betaald. Zo blijft het mooi zuiver.

En nog even een praktische mededeling. De bankrekening die we al die tijd hebben gebruikt hebben we opgezegd. We krijgen gelukkig nog wel af en toe geld binnen voor Wakisa maar de bank berekende onze elke keer kosten. Aangezien we dit zonde van het geld vinden hebben we besloten dat dit rechtstreeks naar de Stichting Doingoood mag. Zij zorgen dat het 1 op 1 geven naar Wakisa.

Doingoood